قوانین صادرات انار در بازارهای جهانی

آیا با قوانین صادرات انار و عرضه آن در بازارهای جهانی آشنایی دارید؟ چگونه می توان محصول انار را به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی صادر کرد و به یک برند جهانی تبدیل شد؟ داشتن آگاهی از قوانین صادرات انار چه کمکی به صادرکنندگان انار خواهد کرد؟

قوانین صادرات انار در بازارهای جهانی

انگلستان: این کشور از مهم ترین کشورهای مصرف کننده انار می باشد. در سال های اخیر عرضه محصول انار در این کشور بسیار مشکل شده است.

هلند: علاوه بر انار، هلند کشور پخش کننده دیگر انواع میوه و سبزیجات به بقیه کشورهای اروپایی است و بنابراین با رقابت دو جانبه هلند مواجه هستیم.

سوئد ، فنلاند، آلمان، فرانسه، سوئیس و ایتالیا : مصرف کننده های انار در سایزهای ۱۰ و بزرگتر – ۱۵ – ۱۲ و اکثرا در جعبه های ۵ کیلوگرمی است.

کشورهای شرقی: این کشورها انارهایی در سایزهای متوسط ۲۰ و ۲۵ و در جعبه هاب ۵ کیلو گرمی مصرف می کنند، و استفاده از سایزهای بزرگتر در این کشور رو به افزایش است.

امارات متحده عربی و مالزی: معمولا حدود ۳۰% انار به این کشورها فرستاده می شود که به صورت جعبه های ۱۰ کیلوگرمی بسته بندی می شوند و اغلب با قایق حمل می شود. انار مصرفی این کشورها بیشتر در سایز های بزرگ 30-24 هستند که ۴۰ تا ۵۰% آن ها در جعبه های ۱۰ کیلوگرمی بسته بندی می گردند.

آمریکا و کانادا: بیشتر انواع انارهای مصرفی این کشورها دارای پوست بسیار قرمز هستند حتی با دانه های که خیلی هم خوشمزه نیستند.

اسپانیا : سایزهای مصرفی معمولا درشت می باشد و در بازارهای تجاری در جعبه های ۱۰ کیلوگرمی و محافظت بسیار خوب و جعبه های یک لایه و ۵ یا ۱۰ کیلو گرمی و با سینی توزیع می شوند.

قوانین صادرات انار در بازارهای جهانی

شاخص های مربوط به حضور ، ماندگاری وعرضه محصول اناردر بازار جهانی

یکی از مهمترین بخش ها جهت دستیابی به عرضه محصول انار در  بازارهای جهانی و افزایش بدست آوردن سهم بازار، شناخت قوانین و مقررات کشورهای مختلف همچنین سلایق بازارهای آن کشورها می باشند. بعلاوه امروزه کسب بازارهای جهانی، منوط به ایجاد حس اعتماد پذیری کالا می باشد و این امر نیز تنها با دقت ، کیفیت و خلاقیت ایجاد می شود.

از جمله مواردی که در این خصوص باید به آن توجه شود عبارتند از:

  • دارا بودن کیفیت بالای بسته بندی محصول همراه با رقابتی می تواند منجر به حفظ و تقویت عرضه محصول انار در بازارهای جهانی گردد.
  • حس اعتماد پذیری در مصرف کننده از مهمترین شاخص های عرضه محصول انار در بازار است
  • ارسال نمونه به بازار به منظور بازاریابی: مطابقت اندازه بسته بندی ها با سلیقه مشتریان، بسته بندی های کیفیت ، نظم و ترتیب در چیدمان دقت در شرینک کردن و استمرار عرضه کالا می تواند این احساس را در بازارها تقویت کرد.
    همچنین ایجاد ارزش فوق العاده و ارج نهادن به (BRAND) کالا می تواند در ایجاد مزیت رقابتی موثر واقع شود.
  • مطابقت اندازه بسته بندی ها با سلیقه مشتریان در مراحل عرضه و توجه به سلایق در رفتار مصرفی، ارایه برگه مشخصات کالا همراه با بسته بندی ، تحویل محصول مطابق با مشخصات و نمونه های ارائه شده، جابجایی مناسب و امکانات ذخیره سازی مناسب، استفاده ار مواد بسته بندی مناسب برای حمل راه دور نیز می تواند در ماندگاری و تقویت محصول مفید واقع شود.
  • تبلیغات (خصوصا برای محصولات جدید در بازارهای جدید)
  •  تبلیغ مناسب و اطلاع رسانی دقیق و تضمین کیفیت محصول فرایندی برای ماندگاری و حضور در بازار های جهانی است و حضور مستمر باعث ایجاد فرهنگ و تقویت بازار انار خواهد شد.

شاخص های مربوط به حضور ، ماندگاری وعرضه محصول اناردر بازار جهانی

چالش های تولید و عرضه محصول انار

در کشور حدود ۷۱۰ هزار تن انار تولید می شود ولی تنها ۲۰% تا ۳۰% آن صادر می شود. در حال حاضر متاسفانه مشکل خاصی در تولید وجود دارد و آن وجود کرم گلوگاه انار می باشد که هنوز مبارزه جدی با آن صورت نگرفته است و این موضع روی صادرات و بازار های ما که کشورهایی با استانداردهای بهداشتی بالا هستند تاثیر نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت.

به عقیده کارشناسان عمده ترین مشکلات و چالش های تولید انار عبارتند از :

  1. بالا بودن ضایعات محصول انار بر اثر عوامل طبیعی و آفات موجود
  2. تغییر تدریجی پایه های ثمری به درختان بی ثمر یا کم بازده
  3. وجود باغ های انار با سن بالا
  4. اختلاط ارقام
  5. پایین بودن راندمان تولید محصول انار در واحد سطح
  6. کمبود اعتبارات استان ها ، کمبود نهادهای تولید انار
  7. آبیاری نامناسب و ناکافی
  8. عدم جایگزینی سیستم های آبیاری تحت فشار به جای روش های سنتی
  9. پراکندگی انبارهای مناسب
  10. باغ های انار بازدهی اقتصادی لازم را ندارند.
  11. عدم محافظت مناسب از محصول و ایجاد آفتاب سوختگی و ترکیدگی در انار
  12. فسادپذیری بالای انار در تمامی مراحل کاشت، داشت، برداشت
  13. کاشت گونه های غیر تجاری انار در باغات انار

چالش های تولید و عرضه محصول انار

چالش های تبلیغ و  صادرات جهانی انار

  • عدم حمایت و هدایت کافی در مسائل تولید و بازاریابی و صادرات محصول انار
  • عدم تحقیق و بررسی کافی بر روی مسائل به نژادی در تمام مناطق تولیدی
  • عدم استفاده از دستگاه های سورتینگ و واکسینگ برای کاهش ضایعات
  • کمبود انبارها، کارگاه های سورت و بسته بندی و سردخانه های مناسب در مجاورت باغ های انار
  • عدم معرفی و تبلیغات جامع محصولات در بازارهای جهانی
  • حمل و نقل نامناسب در مرحله انتقال محصول از باغ به بسته بندی که منجر به ایجاد آسیب های مکانیکی و پایین آمدن کیفیت محصول می گردد.
  • عدم وجود انبارها و سردخانه های مجهز به سیستم های کنترل دما و رطوبت و از دست دادن کیفیت میوه در زمان عرضه
  • عدم توجه به فصلی بودن محصول انار و شرایط حفظ کیفیت مطلوب از نظر مشخصات ظاهری و مزه
  • عدم شناخت صحیح از سلایق و الگوهای مصرف در بازارهای جهانی
  • هماهنگ نبودن بخش های تولید داخلی و عرضه خارجی
  • عدم تبلیغات کافی و حضور در نمایشگاه های بین المللی در جهت شناساندن کامل محصول
  • عدم آگاهی به تاثیر هر نوع تبلیغات در بازارهای مختلف
  • عدم تبلیغات مستقیم در بازار های هدف
  • عدم شناسایی کانال های توزیع جامع در خصوص توزیع محصول در بازارهای هدف
  • عدم وجود پایانه صادراتی انار در شهرستان های انار خیز
  • نبود نظارت و مرجع دولتی برای قیمت گذاری عادلانه

چالش های تبلیغ و  صادرات جهانی انار

چالش های تجارت و عرضه محصول انار

صادرات انار نیز مانند صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی هنوز با مشکلات متعددی در زمینه مسایل مربوط به حمل و نقل محصولات، مقررات دست و پاگیر اداری، آشنا نبودن باغداران و صادرکنندگان با روشهای علمی مواجه است. که می تواند صدمات زیادی به صادرات زیادی به صادرات این محصول وارد کند.

  • عدم مهار و کنترل کرم گلوگاه ایران و در نتیجه افزایش ضایعات محصول باعث کاهش حجم صادرات و به تبع آن متزلزل شدن اعتبار نام ایران در داخل و خارج میگردد.
  • عدم توجه به استانداردهای کشور وارد کننده
  • به دلیل نگهداری انار به صورت سنتی ارزش افزوده آن قابل توجه نیست و در نتیجه تضمین برای تثبیت قیمت آن در سال های آینده وجود ندارد.
  • عدم وجود صنایع تبدیلی به تعداد کافی
  • عدم تعادل بین هزینه های تولید و قیمت فروش محصول
  • هزینه تمام شده هر کیلو انار برای صادرات هشت هزار ریال می باشد. تولید کنندگان این محصول را با نرخ ۲۰ تا ۴۰ هزار ریال صادر می کنند.
  • عدم شناسایی ارقام مناسب برای صادرات
  • اعتقاد صادرکنندگان به هزینه بر بودن بسته بندی و عدم تمایل آن ها به صادرات محصولات به صورت بسته بندی شده
  • عدم وجود بسته بندی مناسب و استفاده از کارتن ها و چسب های با کیفیت پایین
  • عدم شناخت صحیح از نیازهای بازار هدف
  • عدم همکاری شرکت های بیمه برای انارهای آفت زده
علاوه بر موانع تعرفه ای و عوارضی که بازارهای مصرفی بر کالاهای وارداتی وضع می کنند و به طور مستقیم قیمت کالاها را دست خوش تغییر می کنند. موانع دیگر نظیر استانداردها، نشانه گذاری و غیره نیز وجود دارند که مانع از گسترش تجارت میان کشورها می شوند در مورد صنایع غذایی به دلیل حساسیت بالای آن ها به آلودگی های مختلف، موانع غیر تعرفه ای نقش مهمتری را ایفا می کنند.

بررسی و تحلیل مزیت های رقابتی کشور در زمینه محصولات کشاورزی در حال حاضر بخش کشاورزی بیش از  1.4 تولید نا خاص داخلی، 1.4 اشتغال، صادرات غیر نفتی، ٪۸۰ عرضه مواد غذایی و ۹۰% نیازهای واحدهای صنایع تبدیلی را تامین می کند. ۶۶ محصول کشاورزی (۴۱ محصول زراعی و ۲۵ محصول باغی ) ساختار اصلی تولیدات کشاورزی جهان را تشکیل می دهند.

به طور کلی کشور ایران از نظر تنوع محصولات باغی با ۱۵ محصول دارای مقام سوم در جهان (بعد از چین با داشتن ۱۷ و ترکیه و آمریکا با ۱۶ نوع محصول ) است. همچنین ایران در تولید محصولات کشاورزی جزء ۱۰ کشور اول جهانی می باشد به طوری که در تولید پسته، زعفران، خرما، انار، زردآلو و زرشک رتبه اول جهان را در اختیار دارد.

چالش های تجارت و عرضه محصول انار

مزیت های رقابتی کشور در زمینه عرضه محصول انار

  1. در زمینه تولید انار ایران رقیب جدی ندارد و می تواند انار یکی از محصولات صادراتی سود آور برای کشور باشد.
  2. ایران از نظر مقدار تولید انار، رتبه اول جهان را در اختیار دارد.
  3. بیشترین تنوع انار جهان در ایران وجود دارد.
  4. هر کیلو انار 2.5 تا 3.5 دلار ارز آوری دارد.
  5. اهمیت ارز آوری محصول انار هر بشکه ۸ برابر هر بشکه نفت می باشد.
  6. انار ایران نسبت به سایر کشورهای تولید کننده انار، کیفیت بالایی دارد.
  7. انار ایران ارگانیک می باشد و هیچ سمی در باغات به کار نمی رود.
  8. شرایط اقلیمی در ایران برای پرورش انار مناسب است.
  9. انار قابلیت پرورش در تمامی مناطق بجز همدان را دارا می باشد.

مزیت های رقابتی کشور در زمینه عرضه محصول انار

راهکارهای دست یابی به وضعیت مطلوب عرضه محصول انار

  • درخت انار در مقابله به تنش های محیطی از جمله درختان مقاوم و سازگار کشور ایران می باشد شناخت ارقام مناسب هر منطقه از فعالیت های مهم تحقیقی در جهت توسعه ارقام انار می باشد. شناخت ارقام بر اساس خصوصیات طبیعی از جمله رنگ پوست، رنگ دانه، سفتی هسته و مزه صورت می گیرد.
  • برداشت انار بایستی بسته به نوع انار، همزمان با ظهور شاخص های کیفی و رسیدگی در آن باشد. دو عامل مهم در تشخیص زمان برداشت انار، اسیدیته (TA) و میزان جامدات محلول (SSC) موجود در آب انار می باشد.
  • عمل آوری در محل برداشت نظیر: شستن، خشک شدن کردن، واکس زدن، ضدعفونی کردن (قارچ کشی) و بسته بندی می تواند ضمن کاهش عملیات حمل و نقل در نتیجه کاهش ضایعات انار در افزایش زمان ماندگاری و افزایش میزان صادرات آن نیز موثر باشد.
  • دما (C ۵) رطوبت (%۹۸ – ۹۰) ، و با استفاده از ترمیم حرارتی و اتمسفر کنترل شده در محیط انبار و یا درون ظروف بسته بندی ، میتوان زمان ماندگاری (عمر تجاری ) انار را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش داده و کمک شایانی به افزایش صادرات آن نماید.
  • ایجاد استانداردهای اجباری برای بسته بندی و صادرات این محصول
  • برچسب اطلاعات واقعی ارزش غذایی که مورد درخواست برخی بازارهاست از طرف موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور به عنوان یکی از موارد برچسب محصول در استاندارد های اجباری اضافه شود.
  • کاربرد روش های نوین زیست فن آوری جهت شناسایی ارقام ، به نژادی و حفظ و ذخایر ژنتیکی انار
  • استفاده از مهندسین کشاورزی برای نظافت بر روی محصول از زمانی که بذر کاشته می شود تا زمانیکه به دست مصرف کننده می رسد.
  • تحقیق و پژوهش های کاربردی بر روی محصول انار، برای مثال تهیه واکسی ارگانیک مخصوص انار
  • جایگزینی گونه های تجاری انار و پرورش انارهایی با پوست و دانه قرمز با توجه به سلیقه کشورهای هدف
  • چیدن انار با میوه چین و توسط کارگران ماهر و جلوگیری از صدمه دیدن تاج انار
  • در اختیار قرار دادن جعبه های پلاستیکی برای بسته بندی انار و قرار دادن فقط یک انار در جعبه
  • آموزش نحوه قرار دادن انار در جعبه ها به کارگران در کارگاه بسته بندی:
  • بهتر است هر انار در یک پوشش ویژه (سبک، نازک و سوراخ دار) پوشانده شده، سپس در شانه های ویژه (مانند شانه تخم مرغ ) از جنس بسپار (پلیمری) و سلولزی گذاشته شود و روی ردیف اول از بالشتک یا نوارهای سلولزی بهره گیری شود.
  • سامان بخشیدن و ایجاد واحدهای سورتیگ و درجه بندی و بسته بندی میوه انار به همراه احداث و تکمیل سردخانه بالای صفر درجه جهت نگهداری محصولات باغی بخش کشاورزی
  • ابداع دستگاهی که بتواند انار را مثل کیوی و مرکبات مرتب و بسته بندی کند و از ارسال انار با تاج ضربه خورده و دارای کرم گلوگاه جلوگیری کند.
  • توجه به سلایق و مزاج های کشورهای هدف برای صادرات.
  • جلوگیری از میوه فله (برای مصارف تازه خوری و فرآوری “آبگیری”) با توجه به مشکلاتی که صدور میوه فله انار برای کشور به خصوص صادرکنندگان ، کارگاه های سورت و بسته بندی و کارخانه های فرآوری ایجاد کرده است و باعث شده سود سرشاری نصیب کشورهای خریدار کند.
  • رعایت وزن خالص بسته های صادراتی

طبق مفاد صورتجلسه مورخ 85.5.16 جلسه هماهنگی جمعی از صادرکنندگان میوه انار و تایید حاضران در جلسه 85.7.10 مقرر گردید وزن بسته های انار برای صادرات به شرح ذیل باشد:

الف) حداکثر وزن بسته بندی میوه انار ارسالی به کشورهای اروپایی، کره جنوبی ، ترکیه و آذربایجان ۶ کیلوگرم باشد.

ب) حداکثر وزن بسته بندی میوه انار ارسالی به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها ۱۲ کیلوگرم باشد.

ارائه راهکار مطمئن برای مبارزه با آفت کرم گلوگاه در باغات و تشخیص انارهای آلوده در کارگاههای سورت و بسته بندی .

با توجه به ظهور رقبای دیگر در بازارهای بین المللی مانند کشور های اسپانیا ، ترکیه و چین و لزوم حفظ جایگاه ممتاز کشور در بازار ، صدور میوه های با کیفیت بالا و بر طبق درخواست خریدار و احداث باغات جدید و اصلاح جایگزینی با ارقام تجاری پوست کلفت ، پوست قرمز و دانه قرمز پیشنهاد می گردد.

اجرایی شدن راه های صدور گواهی (EUREPGAP)  با توجه به درخواست کشورهای اروپایی برای صدور این گواهی از طرف مراجع ذیصلاح برای محموله های صادراتی انار.

صدور گواهی قرنطینه نباتی در تاریخ بازدید و بازرسی

بازاریابی توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا به اصطلاح “بازاریابی دولتی” که می تواند کمک موثری برای گسترش بازار انار باشد.

ارایه طرح های تحقیقاتی و توصیه راهکار های اجرایی مطمئن در مورد مسائل و مشکلات کرم گلوگاه انار، آفتاب سوختگی ، شرایط نگهداری انار در سردخانه ، ضدعفونی پوست میوه، استفاده از واکس و کلا مسائلی که باعث بهبود وضعیت باغات و افزایش میزان صادرات میوه می شود.

با توجه به اینکه کره جنوبی بزرگترین کشور خریدار انار ایران می باشد که حداکثر خرید آن 10-7 هزار تن در سال می باشد و علیرغم حضور فعال شرکت های کره ای برای خرید محصولات مصرفی خود در ایران، مقررات سختی برای صدور انار کنسانتره آن از جمله وضع تعرفه ۵۰ درصد و پرداخت قسمتی از LC بعد از تحویل از کالا در کره وضع کرده اند.

شرکت های صادر کننده از مسئولین انتظار دارند در مذاکرات دو جانبه نسبت به این مساله و لزوم تسهیل حضور شرکت های ایرانی در کره جنوبی و صدور میوه های دیگر از جمله کیوی مساعدت فرمایند.

استفاده از کارتن های مرغوب بسته بندی و کانتینرهای یخچال دار که لازم است مراجع ذیربط نسبت به در اختیار قرار دادن این امکانات به صادرکنندگان مساعدت فرمایند.

با توجه به صدور میوه نامرغوب توسط بعضی شرکت ها ، لزوم اجباری شدن استاندارد انار و با صدور انار طبق مفاد استاندارد میوه انار (تهیه شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ) می تواند موثر واقع شود.

جلوگیری از صدور میوه فله انار با راهکارهای اجرایی از جمله عدم صدور گواهی قرنطینه از طرف سازمان حفظ نباتات. و راه اندازی و احداث پایانه صادراتی انار در استان های انارخیز ، خواهان تسریع در این واحد با همکاری وزارت بازرگانی و مدیریت جهاد کشاورزی استان

تشکیل شرکت های بازرگانی، با توجه به اینکه بنگاه ها به تنهایی قادر به بازاریابی محصولات خود به دلیل مشکلات مالی نیستند، این امکان فراهم می شود که از طریق این شرکت های صادراتی محصولات بنگاه های کوچک در بازارهای بین المللی با قدرت رقابت پذیری بالا به فروش رود.

ادغام و تشکیل هلدینگ، در این ترکیب و ساختار بنگاه ها تغییر کرده و شرکت ها در کنار هم و نه به عنوان رقیب فعالیت خواهند کرد.

تحت لیسانس شرکت های با برند معروف :

شرکت های کوچک می توانند با تحت لیسانس شدن شرکت های با برند معروف مشکلات مربوط به بازاریابی و احیانا تامین مالی را برطرف نمایند.

تشکیل خوشه های صنعتی مواد غذایی که می تواند قدرت رقابتی بنگاه های کوچک و متوسط کشور به ویژه مواد غذایی را افزایش داده و پیمودن مسیر بازار جهانی را آسان تر نماید.

حضور موثر شرکت های صادراتی مواد غذایی در نمایشگاههای بازارهای الویت دار با حمایت مالی دولت می تواند در توسعه صادرات موثر باشد.

منبع:

راهنمای جامع کشت و پروش انار (مهندس فاطمه خدابنده لو)

1

  1. […] صادرات انار برای ایران باعث ارزآوری بالایی میشود چر که با توجه به اینکه ایران تولیدکننده برتر انار جهان است، سفارشات خرید انار از کشورهای دیگر بسیار زیاد بوده است. […]

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما