آشنایی با آفات درختان انار

آشنایی با آفات درختان انار

آیا با مهم ترین آفات درختان انار آشنایی دارید و می دانید بهترین و مقرون به صرفه ترین راه پیشگیری و کنترل از خسارت این آفات چیست؟ چند درصد باغات را آفات انار صدمه میزند؟

 شناخت کرم گلوگاه درخت انار

کرم گلوگاه انار مهمترین عامل کاهش کمی و کیفی محصول انار در کل مناطق انار خیز کشور می باشد.
این آفت چند میزبانه است و علاوه بر انار به پسته و انجیر نیزحمله می‌کند.
کرم گلوگاه انار با تغذیه از بافت درون میوه‌ها راه را برای ورود قارچ ها و باکتری ها به داخل میوه مهیا نموده و در نهایت گندیدگی میوه را بدنبال خواهد داشت. حشره کامل، پروانه کوچکی به رنگ خاکستری می‌باشد.

بیضوی و کمی کشیده و در ابتدا به رنگ قرمز همرا بابرجستگی‌های مثلثی بوده با نزدیک شدن به مرحله تفریخ، کم‌ رنگ تر شده و در نهایت به رنگ سفید متمایل به زرد در می‌آید.
لارو حشره در حالت رشد کامل به طول 21 میلیمتر که در پشت بدن لارو موهای کم‌ رنگی دیده می‌شود.

لارو دارای سه جفت پا در حلقه های سینه و پنج جفت پا در حلقه های شکمی است.
رنگ آن بسته به اینکه از انارهای دانه قرمز و یا دانه سفید تغذیه کرده باشد به رنگ های قرمز یا سفید متغیر بوده که در سنین بالا متمایل به قهوه ای می‌شود.
شفیره ها به رنگ قهوه ای و طول حدود 9 و عرض حدود 3 میلیمتر هستند.

 شناخت کرم گلوگاه درخت انار

زمستان گذرانی آفات درختان انار

زمستان گذرانی آفت به صورت سنین مختلف لاروی به ویژه سنین آخر، در تاج و داخل میوه انارهای باقیمانده در روی درخت، کف باغ و یا انارهای انبار شده و به ندرت در زیردرختان انار می‌باشد.
در فروردین ماه بسته به شرایط حرارت و رطوبت هوا شفیره ها تشکیل و در اوایل اردیبهشت  ماه که مقارن با آغاز ظهور گل های انار است، پروانه های آفت ظاهر می‌شوند.

لاروها پس از پایان دوره لاروی خود را به تاج انار رسانده و در آنجا به شفیره تبدیل و سپس بشکل پروانه از تاج انار خارج می‌گردد.

پروانه ها بعد از جفتگیری تخم های خود را درون تاج انار بر روی قسمت های مختلف از جمله پرچم و مادگی گل و دیواره تاج می چسبانند.
لاروها در پی تغذیه از گلوگاه انار دالان هایی ایجاد نموده و وارد میوه انار می‌گردند و در داخل پیله انار ( بافت سلولزی) شروع به پیشروی می‌کنند.
این حشره درسال 4-3  نسل دارد.

روش‌های مبارزه آفات درختان انار

براساس بیواکولوژی این آفت، کنترل شیمیایی هیچگونه جایگاهی در جهت مبارزه با این حشره نداشته و تنها از طریق اعمال روش های تلفیقی ( روش های مکانیکی – زراعی و بیولوژیک ) می توان جهت کنترل آن اقدام نمود .

روشهای مکانیکی زراعی  عبارت اند از:

  1. جمع آوری و پاک سازی و معدوم نمودن میوه های آلوده انار از اوایل تابستان ( شروع فعالیت نسل اول آفت ) تا پایان فصل برداشت هر 15 روز یکبار.
  2. از آنجایی که این آفت علاوه بر انار به انجیر و گردو نیز خسارت می زند درصورت مختلط بودن باغ کلیه میوه های آلوده محصولات فوق نیز باید جمع آوری و معدوم گردد.
  3. عملیات پاکسازی باغات وجمع آوری انارهای آلوده بصورت همگانی در کل منطقه.
  4. جمع آوری انارهای آلوده واصلاح و جوان کردن باغات رها شده و قدیمی.
  5. حفظ دشمنان طبیعی خصوصاً زنبورهای پارازیتوئید، نظیر تریکوگراما در محیط باغ باحفظ پوشش گیاهی زیر درختان و کشت گیاهان شهدزا و ترجیحاً گل سفید نظیر شبت، در مناطق عاری از گیاهان گلدار برای فعالیت و بقای این حشره مفید.

کنترل بیولوژیک آفات درختان انار

درسال 1366 در ایران اولین شناخت از فعالیت طبیعی زنبور تریکوگراما رخ داد و در پی آن تحقیقات مربوط به چگونگی پارازیتوئیدیسم طبیعی تریکوگراما در انارستان ها، امکان کاربرد تقویتی آن در یک برنامه مبارزه بیولوژیک شروع شد .

 

منبع: سازمان مهندسی کشاورزی

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما